Rozsudek Nejvyššího soudu ČSR ze dne 31.05.1988, sp. zn. 3 Cz 36/88, ECLI:CZ:NS:1988:3.CZ.36.1988.1

Právní věta:

Pouze tehdy, jestliže stavební úřad uložil svým rozhodnutím povinnost strpět provedení stavebních prací z pozemků nebo ze staveb jejich vlastníků ( § 135 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb.), rozhodne o výši náhrady škody způsobené na těchto nemovitostech stavební úřad (pokud se škůdce a poškozený o náhradě nedohodli).

Soud:
Název soudu se může lišit od tištěné podoby Sbírky, a to z důvodu zpřehlednění a usnadnění vyhledávání.
Nejvyšší soud ČSR
Datum rozhodnutí: 31.05.1988
Spisová značka: 3 Cz 36/88
Číslo rozhodnutí: 23
Rok: 1992
Sešit: 6
Typ rozhodnutí: Rozsudek
Heslo: Náhrada škody, Pravomoc soudu, Rozhodnutí jiných orgánů
Předpisy: 99/1963 Sb. § 7
Druh: Rozhodnutí ve věcech občanskoprávních, obchodních a správních
Sbírkový text rozhodnutí

Žalobci se domáhali, aby žalovanému státu byla soudním rozhodnutím uložena povinnost zaplatit jim částku 10 790,40 Kčs jako náhradu škody, která jim byla na jejich pozemku způsobena v souvislosti s opravami městského opevnění v H. Uvedli, že pozemek pro tyto práce poskytli jako staveniště; ačkoliv práce prováděné z pozemku žalobců již nepokračují, odmítl žalovaný o případném mimosoudním vyřízení jejich nároku jednat.

Žalovaný v písemném vyjádření především namítal, že doposud neobdržel řádné vyčíslení škod. V zájmu smírného vyřízení již v říjnu 1982 proto sám navrhoval, že pozemek žalobců včetně jeho součástí a staveb na pozemku vykoupí za cenu stanovenou podle platných cenových předpisů; k tomuto způsobu řešení se však žalobci nevyjádřili.

Při soudním jednání žalobci změnili podaný návrh na zahájení řízení a požadovali, aby žalovanému bylo uloženo znovu zřídit terasu, část vedlejší stavby a v penězích jim na náhradě škody uhradit 10 715 Kčs. O této změně žalobního návrhu okresní soud v Klatovech nerozhodoval, usnesením řízení zastavil a vyslovil, že spis bude po právní moci usnesení o zastavení řízení postoupen bývalému Městskému národnímu výboru v H. Byl toho názoru, že příslušným pro rozhodování o náhradě škody je stavební úřad, neboť škoda vznikla v souvislosti s provedením nezbytných úprav ve smyslu ustanovení § 135 zákona č. 50/1976 Sb.

Ve včas podaném odvolání proti tomuto usnesení žalobci namítali, že s provedením stavebních prací souhlasili; proto není dána pravomoc stavebního úřadu rozhodovat o náhradě způsobené škody ve správním řízení.

Krajský soud v Plzni usnesením rozhodnutí soudu prvního stupně potvrdil. Uvedl, že prohlášení žalobce J. K. o umožnění vstupu na svůj pozemek není pro posouzení věci rozhodné, neboť předpokladem pro rozhodování o náhradě škody správním orgánem ve smyslu ustanovení § 135 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb. není okolnost, zda byla vlastníkovi pozemku povinnost trpět stavební práce uložena, nebo zda vlastník s provedením prací ze svého pozemku souhlasil.

Nejvyšší soud České republiky rozhodl o stížnosti pro porušení zákona, kterou podal generální prokurátor České republiky, tak, že usneseními soudů obou stupňů byl porušen zákon.

Z odůvodnění:

Pravomoc soudů v občanském soudním řízení je upravena v ustanovení § 7 odst. 1 o. s. ř. tak, že jim náleží rozhodovat věci, vyplývající z občanskoprávních, pracovních, rodinných a družstevních vztahů, pokud je podle zákona neprojednávají jiné orgány.

Občanskoprávními vztahy jsou takové právní vztahy, upravené občanským právem, tedy především občanským zákoníkem, 1) který tyto vztahy definuje v ustanovení § 1. Charakteristickým rysem těchto vztahů je především to, že jejich subjekty mají rovné postavení ( § 2 odst. 2 o. z.). Rovné postavení spočívá v tom, že jeden z účastníků takového vztahu nemůže svým jednostranným úkonem založit povinnost subjektu druhého, a dále v tom, že nemůže v rámci tohoto vztahu autoritativně vynucovat splnění povinnosti druhého účastníka. Naproti tomu je typickým znakem vztahů správních, že jeden z jeho účastníků má mocenské postavení vůči druhému (zejména stát nebo státní orgán proti občanovi).

Ustanovení § 135 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb. (stavebního zákona) opravňuje stavební úřad, aby uložil těm, kteří mají vlastnická práva k sousedním pozemkům nebo stavbám, aby trpěli provedení prací ze svých pozemků nebo staveb za předpokladu, že jde o naplnění některého z účelů uvedených taxativně v tomto ustanovení. Jestliže ten, v jehož prospěch bylo vlastníkům sousedních pozemků nebo staveb uloženo trpění provádění prací, způsobil svou činností škodu, o jejíž náhradě se s vlastníkem nedohodne, rozhodne o výši náhrady stavební úřad. Vyplývá to z toho, že rozhodnutím stavebního úřadu o povinnosti trpět nezbytné práce vzniká správní vztah; to se v daném případě projevuje tím, že stavební úřad je i přes nesouhlas vlastníka oprávněn o použití jeho pozemku či stavby rozhodnut a tím jej, byť jen dočasně, omezit ve výkonu vlastnických práv zákonem předvídaným způsobem.

Pouze ve shora uvedeném případě je pak k rozhodování o výši náhrady dána pravomoc stavebního úřadu; druhým takovým případem v okruhu působnosti stavebního zákona (zákona č. 50/1976 Sb.) je rozhodování o výši náhrady škody, vzniklé v souvislosti s výkonem oprávnění vstupovat na cizí pozemky. I zde však jde o omezení vlastnických práv právy jiných subjektů přímo ze zákona, takže jde o možnost vykonávat oprávnění proti vůli vlastníka pozemku či stavby.

Jestliže však stavební úřad správním rozhodnutím neuložil povinnost podle ustanovení § 135 odst. 1 zákona č. 50/1976 Sb. a stavebník se s vlastníkem pozemku na způsobu a rozsahu provádění prací dohodl, nevznikl správní vztah mezi účastníky a o náhradě škody nenáleží rozhodovat stavebnímu úřadu. Je tomu tak proto, že při úvaze o povaze vztahu je nutno vycházet (jak již bylo uvedeno) především z rozboru vzájemného postavení jeho účastníků, které je v daném případě rovné.

V projednávané věci soudy obou stupňů nevyvodily potřebné závěry z obsahu správního spisu bývalého Městského národního výboru v H., z něhož je zřejmé, že žalobce J. K. se na zpřístupnění svého pozemku za účelem nezbytné opravy městského opevnění se žalovaným dohodl. Nešlo tedy o případ, kdy by způsobil škodu ten, v jehož prospěch bylo trpění prováděných prací uloženo, a nebylo ani možné dovozovat nedostatek pravomoci soudu.

Soudy obou stupňů porušily v projednávané věci zákon v ustanovení § 7, § 103 a § 104 odst. 1 o. s. ř. ve vztahu k ustanovením § 135 odst. 2 zákona č. 50/1976 Sb. a § 421 o. z. /2/ Proto bylo důvodné stížnosti pro porušení zákona vyhověno, usnesení soudů obou stupňů byla zrušena a věc byla vrácena soudu prvního stupně k dalšímu řízení a k novému rozhodnutí.

Poznámky pod čarou:

1) zákonem č. 40/1964 Sb. (ve znění se změnami a doplňky vyhlášeném pod č. 41/1992 Sb.)

2) ve znění před novelizací zákonem č. 509/1991 Sb.