Usnesení Městského soudu v Praze ze dne 17.08.1972, sp. zn. 11 Co 421/72, ECLI:CZ:MSPH:1972:11.CO.421.1972.1
Právní věta: |
Při provádění výkonu rozhodnutí prodejem nemovitostí vychází státní notářství při stanovení odhadní ceny nemovitosti v soukromém vlastnictví z ceny nemovitosti, za kterou by ji mohl koupit národní výbor nebo socialistická organizace (§ 82 a § 83 not. ř.). |
Soud:
Název soudu se může lišit od tištěné podoby Sbírky, a to z důvodu zpřehlednění a usnadnění vyhledávání.
|
Městský soud v Praze |
Datum rozhodnutí: | 17.08.1972 |
Spisová značka: | 11 Co 421/72 |
Číslo rozhodnutí: | 18 |
Rok: | 1973 |
Sešit: | 1 |
Typ rozhodnutí: | Usnesení |
Heslo: | Národní výbory, Organizace socialistické, Řízení před státním notářstvím, Výkon rozhodnutí |
Předpisy: |
175/1939 Sb. 95/1963 Sb. § 82 § 22 § 227 43/1969 Sb. § 14 § 83 99/1963 Sb. § 220 |
Druh: | Rozhodnutí ve věcech občanskoprávních, obchodních a správních |
Sbírkový text rozhodnutí
Při provádění výkonu rozhodnutí prodejem pozemku parc. č. 586/2 v P. 6 – N. určilo státní notářství pro Prahu 6 odhadní cenu uvedeného pozemku částkou 4086 Kčs. Vycházelo přitom z ocenění Útvaru hlavního architekta hl. m. P., podle něhož cena parcely činí 0,30 Kčs za 1 m2. Proti rozhodnutí státního notářství podala oprávněná odvolání a navrhla, aby toto rozhodnutí bylo zrušeno a věc vrácena státnímu notářství k došetření. Poukazovala na to, že pozemek měl být oceněn podle ustanovení vyhlášky č. 43/1969 Sb., podle nichž nejnižší cena pozemků mimo zastavěný prostor obce činí 0,40 Kčs za 1 m2 a cena pozemků v zastavěné části obce je podstatně vyšší. Uváděla, že v daném případě jde o pozemek v tzv. intravilánu, který má cenu podstatně vyšší, než jak ji určilo státní notářství. Městský soud v Praze po doplnění řízení znaleckým posudkem změnil rozhodnutí státního notářství tak, že odhadní cenu uvedeného pozemku určil částkou 16 248 Kčs. Z odůvodnění: Podle posudku znalce, jímž odvolací soud řízení doplnil, jde o roli ve výměře 13 620 m2, která je v užívání socialistické zemědělské organizace, a podle studie podrobného zastavovacího plánu je vedena v ploše veřejné zeleně, takže je nezastavitelná; pozemek leží v tzv. intravilánu. Cenové předpisy stanoví maximální ceny pozemků rozdílně podle subjektu nabyvatele. Pro převod pozemků mezi občany stanoví maximální cenu nařízení předsedy vlády č. 175/1939 Sb., pro smluvní převod pozemků na socialistickou organizaci stanoví maximální cenu ustanovení § 22 odst. 1 vyhlášky č. 43/1969 Sb. Při převodu na socialistickou organizaci je obecná cena ovlivněna cenou (jež se rovná náhradě za vyvlastnění), za niž by socialistická organizace byla oprávněna pozemek podle ustanovení § 22 a § 14 odst. 1 vyhlášky č. 43/1969 Sb. koupit od občana, tj. částkou 4 Kčs za 1 m2 až do výměry 3000 m2 a částkou 0,40 Kčs za 1 m2 nad výměru 3000 m2. Při uvažování obecné ceny nelze ovšem vycházet z případného mimořádného zvýšení ceny, které by socialistické organizaci mohl při smluvním převodu pozemku povolit příslušný orgán podle ustanovení § 22 vyhlášky č. 43/1969 Sb. Při výkonu rozhodnutí prodejem nemovitosti v soukromém vlastnictví, o jaký v projednávané věci jde, může státní notářství takovou nemovitou věc prodat jen národnímu výboru nebo socialistické organizaci ( § 82 a § 83 not. ř.). Proto při stanovení odhadní ceny je třeba vycházet z té ceny věci, za kterou by ji mohly koupit tyto subjekty. Nepřichází proto v úvahu cena, za kterou by ji mohl koupit občan, protože ten ji při tomto způsobu prodeje nabýt nemůže. V projednávané věci bylo proto třeba vycházet z té obecné ceny, ke které znalec ve svém posudku dospěl s použitím cenového předpisu pro případy prodeje nemovitostí socialistické organizaci, a nikoliv z obecné ceny pozemku při převodu mezi občany (podle ustanovení nařízení č. 175/1939 Sb.), již státní notářství vzalo za základ při stanovení odhadní ceny. Z těchto důvodů bylo proto odvoláním napadené rozhodnutí státního notářství změněno ( § 227 a § 220 odst. 1 a 2 o. s. ř.). |